zondag 28 oktober 2012

Voorjaarstentoonstelling Sätergläntan 2012 deel 1

In mei bezochten we de voorjaarstentoonstelling van SÄTERGLÄNTAN, dat is de school in Insjön (bij Leksand in Dalarna) waar cursussen in traditioneel Zweeds handwerk en ambachten worden gegeven. Dit was de tweede keer dat we er een voorjaarstentoonstelling bezochten. Het verslag van 2011 vind je HIER.

 YLLEBRODERIER - wol geborduurd tasje geïnspireerd op de klederdracht.



Een lijfje van borduurwerk met een sluiting van veters en sleutels.


Gebreide kleding.






Gebreide kussens.


De tas is een combinatie van breiwerk en geweven stof.


Geweven stof waar ook een rok van is gemaakt.


Jurk van geweven stof, naar een voorbeeld uit 1800.

 


Tassen gemaakt van verschillende geweven stoffen.





Kussens en kleden van geweven stoffen.





Gesponnen en geweven linnen.
 



Lijfje gemaakt van stof naar oud voorbeeld uit 1800.



Dit jaar hebben we ook de modeshow van zelfgemaakte kleding bezocht. Hier staan we te wachten tot de deuren opengaan. Ik heb wel foto's gemaakt, maar die zijn niet heel erg mooi geworden. Op de website van Sätergläntan kun je een mooi FOTOVERSLAG zien.



Wordt vervolgd!

29 opmerkingen:

  1. Wat ziet dat er weer mooi uit.
    Goed hoor dat ze op deze manier al die oude ambachten in ere houden.
    De foto's van de vorige keer waren ook al zo mooi!

    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige tentoonstelling wat zul je genoten hebben heerlijk. Mooie foto's !!

    Het is hier ook wederom genieten. Ik blijf met alles over Zweden bij jou op de hoogte en dat vind ik super leuk.

    Bedank Willy Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig om te zien. En leuk om hier weer van mee te genieten en inspiratie op te doen. Dank je wel!

    Fijne zondag verder en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk om hier te mogen ronddwalen en geschiedenis in een nieuw jasje te beleven..... Prachtige maaksels!
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! echt vakamanschap!.... heerlijk om de deze serie te mogen bekijken, dank je. groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat weer een prachtige reportage. Veel weefwerk; dat heeft natuurlijk mijn speciale belangstelling. De foto's van de modeshow zijn ook heel bijzonder. Ik zeg weer: was Zweden maar wat dichterbij. Fijne zondag en groeten van Willemien die geniet van deze zonnige, frisse dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willy,

    Dit is erg leuk om naar te kijken.Naar het kleurgebruik,verschillende tecnieken en materialen. Ik vind die wollen jurk zooooo mooi!!
    Het leveren allemaal unieke foto`s op.
    erg leuke post!


    fijne zondag,

    lieve groetjes

    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's, ook van de modeshow! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooo whauw, die kussen zijn gaaf, zie trouwens vele mooie dingen geweldig.
    Prachtige foto's hoor, geniet van je zondag.

    Lieve groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige tentoonstelling Willy.
    Mooi al die geweven stoffen en die kleding naar oude ontwerpen.
    Fijne zondag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's van schitterende kledingstukken, heb ervan zitten genieten! Groetjes
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's van heel mooi handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer veel moois hier te zien, kleurige kleding
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat Prachtig allemaal en wat zijn mensen toch creatief hé. Fijne nieuwe week. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke uitvinding: Sokken met een schilderijtje :) Ziet er meteen zo gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sätergläntan heeft altijd op mijn verlanglijstje van cursusvolgen weven gestaan. Maar ja toen ging ik terug naar Nederland en is het er nooit van gekomen en nu weef ik ook niet meer.Mooie foto's laat je weer zien en zo leuk te bedenken dat ik al die weeftechnieken ook ooit geleerd heb. Heb ook nog zo'n ring met plantaardig geverfde wol.heb weer genoten.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dear Willy,
    Pictures are wonderful!
    I loved this special creation influenced by the folkloric patterns!
    Thank you sharing with us!
    Wish you a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. site bekeken. gave dingen staan erop... mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jaaaa, handwerken daar kunnen ze wat van in Scandinavië.
    Ik heb ook nog allemaal foto's daarvan die ik OOIT nog eens wil laten zien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig en speciaal! Mooie handwerken in borduren en breien.
    Mooie reportage, leuk dat ik even mee mocht genieten.
    Fijne week, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. waarom komen er niet meer van die mooie dingen naar Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een gezellige en mooie reportage! Leuk die sok met het werkje onderop... wat zal dat heerlijk lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik benijd de mensen daar voor hun handwerkschool!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ook alweer zo mooi. Vooral de kussens van de geweven stoffen vind ik erg mooi. Ik geniet nog steeds thuis van al mijn lappen die ik heb meegenomen uit Zweden. Volgende keer ga ik nog meer meenemen ;)
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  25. "waarom komen er niet meer van die mooie dingen naar Nederland?" vraagt lheurebleu zich af. Dat kan ik me goed voorstellen. Hier in Zweden is er zoveel bewaard en gewaardeerd gebleven van de oude weef- en naaicultuur.

    Wat jij toont zijn echt de toppers in mijn ogen! En het zijn ook nog eens prachtige foto's. Mijn oude buurvrouw weefde veel thuis en ze had de mooiste doeken aan de muur hangen, als muurversiering. De jongeren geven er lang niet altijd veel om, maar in Sätergläntan gelukkig wel.
    Dank voor je mooie reportage, Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een schitterend weefwerk Willy e3n die gebreide jurk is een schoonheid evenals de geborduurde tas, ik geniet hier erg van en zag dat er nog meer moois komt,op naar je volgende log!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Die kussens, daar wil ik er wel 1 van, mooi..

    BeantwoordenVerwijderen