donderdag 27 december 2012

Hugo och Rosa

In mijn vorige bericht noemde ik de documentaire GUBBEN I STUGAN.  Een andere prachtige Zweedse documentaire gaat over Hugo en Rosa, broer en zus. Zij leven al hun hele leven samen in het ouderlijk huis op het platteland van Zweden, zonder elektriciteit en water, heel gelukkig en tevreden.


De laatste 10 jaar van hun leven heeft filmmaker Ben Jägerskog hen gevolgd in hun dagelijks leven en tijdens de ziekte van Hugo. Het is heel ontroerend om te zien hoe bezorgd Rosa om haar broer is als hij in een verpleeghuis wordt opgenomen en zij niet alleen in het huis kan blijven wonen. Hugo werd 101 en Rosa 96.

De film werd in 2006 uitgezonden op de Nederlandse tv. Van mij mogen ze 'm nog eens laten zien.


Fragment (met Engelse ondertiteling): https://www.youtube.com/watch?v=vt_wI0cIu58

De volledige documentaire (met Engelse ondertiteling):
https://www.youtube.com/watch?v=RLC8mIbjxb8

19 opmerkingen:

  1. Hallo Willy, als ik naar de foto kijk, zie ik 2 bijzonder mooie mensen....en ik ga beslist na het youtube filmpje kijken.....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder deze documentaires, hoorde onlangs dat een boerderij hier in de buurt ook pas voor het eerst wordt aangesloten op gas,licht en water, ongelooflijk in deze tijd in ons volle landje! Maar deze mensen stralen rust en tevredenheid uit, misschien is dat wel meer waard!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is ook zo'n fantastische film. Heb hem gelukkig op DVD en kijk er zo nu en dan naar.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo , Mag ik u vragen waar deze dvd te bestellen is?

      Verwijderen
    2. @Willem, de dvd (Zweedstalig) is via een aantal Zweedse webwinkels verkrijgbaar, o.a. discshop. Je zou ze kunnen mailen. De documentaire is ooit bij de evangelische omroep uitgezonden met Nederlandse ondertiteling.

      Verwijderen
  4. Hoe mensen met weinig tevreden kunnen zijn. Mooi om te zien!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, als ik het niet dacht, je kende Hugo och Rosa natuurlijk al. ;-)
    Prachtig hè? Ik heb hem al een paar keer gezien, maar het blijft zo boeiend en ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wederom zo vertederend en puur! Heb de korte film even gezien, ga de langere versie op m'n gemak nog eens bekijken. Fijne dag vandaag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me een mooie film, zal straks je bijdrage gaan bekijken.
    Zo mooi en tevreden kijken deze mensen je aan.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Willy; ik ga mijn strijkplank maar voor de computer zetten en mij maar meteen nuttig maken tijdens het bekijken van al jouw mooie filmpjes!!!
    Ik loop wel achter hoor; eerst die landleben filmpjes en nu de laatste 2 tips!
    Wel erg leuk hoor!
    In Nl zijn er ook wat van deze mooie portretten; bv het boek over de 3 zussen van de Mariahoeve in Putten ; ken je vast wel...
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Willy! Heb de documentaire toentertijd ook gezien, hij was prachtig en zal me altijd bijblijven!
    Groetjes, Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat bijzonder om te zien, ze woonden daar op een prachtig plekje.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig stel, heel ontroerend en ook wel verdrietig, al hun broers en zussen al overleden en dan zij zelf ook..maar zo is dat in het leven. Bedankt voor de kennismaking met deze bijzondere mensen.
    prettig weekend, hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtig stel,ik heb het met aandacht bekeken.Wat bijzonder om te zien hoe zij daar leven,bedankt voor de kennismaking van deze lieve mensen.Een fijn weekend,groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook ik heb toentertijd deze documentaire gezien. Het heeft een diepe indruk op mij gemaakt, hij is geweldig. Ik ga hem nu zeker nog een keer bekijken.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank voor de tip, ik ga er eens intens naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo.....ik zou graag de documentaire Hugo en Rosa willen vertonen op ons Alzheimercafe.
    Is deze documentaire met Nederlandse ondertiteling te verkrijgen ???
    Graag hoor ik een reactie
    Mvg Hilly Feenstra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Dag Hilly, volgens mij is deze documentaire niet verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling. De documentaire Lasse och Ulla, voor eeuwig de jouwe, werd ooit uitgezonden door de NCRV. Misschien is deze wel verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling.
      https://www.trouw.nl/nieuws/ontroerende-kroniek-van-een-onvoorwaardelijke-liefde~b2ac071a/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

      Verwijderen