dinsdag 8 januari 2013

Klädesholmen

Aan de westelijke scherenkust van Zweden, die ter hoogte van Göteborg begint, ligt het eiland Klädesholmen.  Het eiland is d.m.v. een brug bereikbaar vanaf het eiland Tjörn, dat ook weer d.m.v. een brug in verbinding staat met het vasteland.



Klädesholmen wordt ook wel het haringeiland genoemd want het is het centrum van de haringverwerking er zijn een aantal conservenfabrieken. Zowel de visvangst als de verwerking in conserven kent een lange traditie in Klädesholmen. Aan het eind van de 19e eeuw begon men met het inmaken van gezouten gekruide haring in blik en tonnetjes. Het waren vooral de vrouwen die dit werk deden. De mannen voeren met volgeladen boten langs de Zweedse kust en verkochten de haring. Tegenwoordig wordt er vanaf Klädesholmen geen haringvangst meer uitgevoerd en worden de grondstoffen aangevoerd uit Denemarken, IJsland en Noorwegen. In het museum op het eiland kan men meer over de geschiedenis van de haringindustrie te weten komen.








Klädesholmen is een prachtig plaatsje met veel dicht op elkaar gebouwde, vaak wit geschilderde, houten huisjes en smalle steegjes. In de zomer wordt het druk bezocht door toeristen, maar toen wij er in mei een dag waren was het er heerlijk rustig.







Haringdag in Klädesholmen.


Een erg leuk vakantiehuis, waarvan ik helaas de website niet meer terug kan vinden. Misschien meldt de eigenaar zich. (De 4 onderstaande interieurfoto's had ik al eens opgeslagen van de website.)








Informatie:
http://www.kladesholmen.com
http://www.kladesholmen.se/
http://home.swipnet.se/sillebua/

21 opmerkingen:

  1. They all look like doll houses.....love them all!
    Thanks so much for sharing, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben verliefd!! Dit ziet er geweldig uit, Willy!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor, dat is ons vakantiehuis :-))
    Haha, grapje, was het maar waar. Een paar jaar geleden waren we met vakantie in dit gebied, prachtig, zou er zo weer naar toe willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Willy, wat weer een prachtige foto's van prachtige huizen ik zou daar zo naar toe willen voor vakantie werkelijk schitterend. En je vorige logje het lijkt mij een heerlijke taart ga ik maar een uitproberen denk, en ook daar erg mooie foto's van dat leuke tearoom. Geniet van je dag, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooit zijn we daar in de buurt geweest, de volgende keer toch eens kijken, lieve Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hej Willy,

    Pictures are wonderful.
    Your houses make me inspired a lot!
    Thank you for sharing such beautiful place's info and pictures with us.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhhhh... heimwee. Picknick op de rotsen en een avondwandeling door het dorpje.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik jouw blog lees is het net of ik een minivakantie heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een voorrecht om daar te mogen wonen !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij weet wat een mens nodig heeft op een grauwe dag als vandaag. Heerlijk, alleen het mooie weer al! En dan die huizen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's,het lijk wel een vakantie tripje zo mooi.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie omgeving en wat een schilderachtige huisjes. Daar zou ik wel een keer willen kijken. Mooie foto's!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Willy,

    Dat lijkt me een geweldig vakantieplekje!

    En haring..mmmmmm..lekker...
    Mooi nostalgische huisjes om te zien.

    Liefs

    en groetjes



    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's met dat mooie licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schitterende plek, daar zou ik wel een vakantie kunnen doorbrengen, dank voor je mooie foto's!
    Groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat voelt dat "eigen"!! Het lijkt net Urk of verbeeld ik me dat nou? Daar wil ik wel naar toe!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hej! Heelijk zo'n logje, even vakantieherinneringen ophalen van afgelopen zomer. Trevlig helg, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige foto's. Een heerlijke omgeving.
    Zelf heb ik in die omgeving ook al wat favoriete huisje opgeslagen.
    Fijn weekend.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen