woensdag 23 januari 2013

Öland

ÖLAND is het op een na grootste eiland van Zweden, het is ongeveer 140 km lang en op het breedste punt 16 km breed. Het ligt in de Oostzee en is vanaf de stad Kalmar via een 6 km lange brug bereikbaar.


Öland heeft een kalksteenbodem waardoor er bijzondere planten groeien, o.a. veel Orchideeën-soorten. Het zuiden bestaat voor een groot deel uit een heideachtig gebied, STORA ALVARET , het is opgenomen op de Unesco Werelderfgoedlijst. In het zuiden zijn ook bossen maar naar het noorden toe worden dat er meer.


In de zuidpunt van het eiland ligt Ottenby, het is bekend om zijn VOGELSTATION. Een drukbezochte plek door vogelliefhebbers tijdens de vogeltrek. Toen wij er waren hebben we door de verrekijker ook zonnebadende zeehonden kunnen zien. Het lukte niet om er met mijn fototoestel foto's van te maken. De vuurtoren heet DeLange Jan.

De KARLEVI RUNENSTEEN is door zijn bijzondere versvorm de interessantste runensteen van Zweden.


 Bij de ruïne van EKETORP is te zien hoe het er in de ijzertijd was en hoe men toen leefde.


De ruïne van de BURCHT van BORGHOLM is in zeer goede staat en te bezichtigen. In de buurt van de burcht ligt het vakantiehuis SOLLIDEN SLOTTET, waar de Zweedse koninklijke familie in de zomervakantie verblijft. Het is mogelijk om het slot te bezichtigen. (Geen foto's)


BORGHOLM is de enige stad op het eiland. Toen wij er waren was het er erg stil, dat zal in de zomervakantie wel anders zijn.

Karakteristiek voor het eiland zijn de vele houten windmolens.

 
Het is ook leuk om een bezoekje te brengen aan een van de vele keramiek werkplaatsen, bijvoorbeeld PARADISVERKSTADEN in Färjestaden.





Wij zijn twee dagen op Öland geweest, dat was te kort om het eiland goed te leren kennen en om alles te zien, maar we hebben er wel een goede indruk van gekregen.




Neem eens een kijkje bij Marion, zij woont op Öland, haar BLOG gaat over haar interieur, BasicHus en over het eiland.


28 opmerkingen:

  1. Een eiland heeft altijd zo'n bijzondere sfeer vind ik. Komt echt naar voren ook bij je foto's. Hartelijke groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het eiland lijkt mij de moeite meer dan waard, maar dat geldt wat mij betreft voor het hele land.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door je vele mooie foto's heb ik een aardige impressie gekregen van Öland.
    Kram, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hè.., dat was even een leuk uitje via je blogbericht! Ik heb er van genoten...

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willy,

    Het voorjaar is in aantocht,maar op jou prachtige fotoserie is het al daar.....heerlijk, ik zie witte en blauwe anemonen.ik zie fantastisch beschilderde eieren....ik zie zó veel moois voorbij komen...
    Ga nog een keer genieten en begin opnieuw en ga dan de links ook nog een beter bekijken.

    Wat moeten dat heerlijke dagen geweest zijn.
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Willy, je ziet elke keer weer kans op het nostalgie/verlang knopje te drukken.Zulke heerlijke herinneringen aan Öland en Kalmar. Fijn met die mooie foto's nu het hier zo koud is.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie reportage van ons prachtige eiland: ik geniet hier dan ook al 8 jr. elke dag: en als ik die mooie foto's zie op je blog weet ik gelijk weer waarom: Tack så mycket.

    Stor Bamse Kram | Marion ,)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I accompanied you on a beautiful voyage. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooowat is het daar Prachtig bedankt voor je rondleiding. Lieve groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterende foto's van Öland en kan me voorstellen dat Marion er al 8 jaar woont :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sweden is so beautiful, this is one country I want to visit one day. Lovely pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Willy, bedankt voor de foto's. Het was al een verlangvakantiebestemming van ons maar nu helemaal en wat fotografeer je het toch prachtig, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Willy, hoe mooi is het daar wel niet! Ik droom al jaren van daar eens op vakantie te gaan en jij steekt me weer aan :)
    Groetjes, rita.
    Zo'n ontzettend mooi land!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's. Het is net of ik even op vakantie ben geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie foto's!!!
    Ze geven goed weer hoe mooi het is op dat eiland!

    Een warme groet uit een koud Noorwegen!
    Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's en de kleur van het wildemanskruit is ook prachtig. Het lijkt mij echt een eiland om helemaal tot rust te komen.
    In Deenmarken zijn wij ook veel keramiek werkplaatsen tegen gekomen maar ook veel plekken waar de kaarsen nog met de hand gemaakt worden.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Willy, wat is het daar mooi. Ik vind de eieren super. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, wat een mooie foto's Willy! Ken je ook die boekenserie die zich op Oland afspeelt? Echt prachtig en fascinerend!! Ik heb met veel plezier 3 delen gelezen, maar hoe de schrijver nou ook weer heet... (erg he!!) Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lupineke, ik denk dat ik nu weet welke boeken je bedoelt, Riet noemt ze in haar reactie.

      Verwijderen
  19. Wat een mooie eieren en dat roze.... mmm!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie stille schoonheid. Ik ben helemaal weg van de eieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie rondleiding weer, het ziet er stil maar wel erg mooi uit!!
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Willy, je moet eigenlijk de boeken van Johan Teorin lezen, er zijn er nu drie over de seizoenen in Oland. Echt een aanrader!
    Groetjes riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Riet, dank je wel voor de tip.

      Verwijderen
    2. Hoi Riet, Ik zie nu deze reactie. Ik kende de boeken van Johan Teorin nog niet, maar ik ga de boeken een keer lezen. Nog bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  23. Prachtig!!! Dit staat zeker op mijn vakantieverlanglijst voor ooit eens. Ik ken mensen die er ook geweest zijn, heb daar ook prachtige foto's van gezien. Ben gelijk verliefd op dit eiland geworden. Ooit...

    BeantwoordenVerwijderen