dinsdag 12 november 2013

Astrid Lindgren

Als ik aan Zweden denk, denk ik ook aan Astrid Lindgren. In 2007 verbleven we voor het eerst een week in het landschap Småland, zo dicht mogelijk bij de plaatsen die met Astrid verbonden zijn. Afgelopen september bezochten we het weer. Over EMIL en BOLDERBUREN schreef ik al eens.

Astrid Anna Emilia Ericsson werd in 1907 geboren in dit rode huis, behorend bij boerderij Näs in Vimmerby. Hier woonde ze met haar ouders, Samuel August Ericsson en Johanna Sofia Hanna Jonsson en een oudere broer en twee jongere zussen. Hier groeide ze op, speelde ze met haar zusjes, broer en buurkinderen. Astrid genoot er van een onbezorgde jeugd.






Na een aantal jaren verhuisde de familie naar een nieuw en groter huis dat naast het rode huis gebouwd werd. Het is een groot geel huis met veranda. In de tuin staat een hele grote boom. Je raadt natuurlijk al voor welk verhaal dit als voorbeeld diende. Voor Pippi! Het Pippi-huis "Villa Kakelbont" en de limonadeboom. Het huis staat op privéterrein, verscholen achter struiken en bomen. Het wordt nog bewoond door familie van Astrid.




Het schuurtje waar Astrid speelde diende als voorbeeld voor de schuur waar Emil vele malen zijn poppetjes zat te snijden. De schuur staat er nog, hier worden boeken en kaarten verkocht.






In de keuken van Kirstin, de vrouw van de knecht, luisterde Astrid graag naar haar dochter Edit die daar verhalen voorlas. Astrid kreeg haar eerste boek op school met Kerst. Op school schreef ze ook een opstel, dat zelfs in de krant werd geplaatst. Toch nam Astrid zich voor om nooit schrijfster te worden.


Na haar schooltijd kreeg Astrid een baan bij Vimmerby Tidning (krant). Er brak nu een periode in haar leven aan die minder leuk voor haar was. Ze raakte op jonge leeftijd ongewenst zwanger en besloot niet te trouwen met de vader. Ze vertrok uit Småland en ging naar Stockholm, daar huurde ze een kamer en volgde een secretaresseopleiding. Astrid bracht haar zoon Lars in Kopenhagen ter wereld. In Zweden was ze verplicht geweest de naam van de vader op te geven. Lars werd bij een pleegmoeder in Denemarken ondergebracht. Astrid kreeg een baan bij de boekhandelcentrale in Stockholm. Toen de pleegmoeder van Lars ziek werd haalde Astrid hem naar Stockholm. Als Astrid werkte paste de hospita op, later bracht ze hem naar haar ouders op Näs. Astrid werkte nu bij de koninklijke automobielclub in Stockholm, daar ontmoette ze Sture Lindgren. Toen ze in 1931 trouwden kwam Lars bij hen wonen en werd Astrid fulltime moeder en huisvrouw. In 1934 werd dochter Karin geboren. In 1941 verhuisde het gezin naar Dalagatan 46 bij het Vasapark in Stockholm.




Toen Karin ernstig ziek was, heeft Astrid voor haar het verhaal over Pippi bedacht. Later zette zij het verhaal op papier en probeerde een uitgever te vinden, dat was nog niet zo makkelijk. Pippi was brutaal en dat zou een slecht voorbeeld zijn voor de kinderen. Astrid paste het verhaal aan en in 1945 verscheen het Pippi boek bij Rabén en Sjögren. Bij die uitgeverij ging Astrid naast haar moeder- en schrijverschap ook werken als redactrice.

foto Rabén en Sjögren


Astrid schreef vele boeken die over de hele wereld nog steeds worden gelezen en waar velen mee opgegroeid zijn. Haar jeugd in Småland gaf haar inspiratie tot het schrijven van o.a. Madieke, Lotta uit de Kabaalstreet, Rasmus en de landloper, Bolderburen en Emil. De gebroeders Leeuwenhart, Schemerland, Ronja de roversdochter en De rode vogel gaan over onderwerpen als armoede, dood, verdriet en vriendschap. De vele eilanden voor de kust van Stockholm inspireerden haar tot het schrijven van Samen op het eiland Zeekraai. HIER kon je lezen dat ik op zoek ging naar het eiland Zeekraai. Astrid bezat een vakantiehuis op het eiland Furusund, niet ver van het eiland waar de opnames zijn gemaakt voor de film Samen op het eiland Zeekraai.





Astrid bleef tot haar pensioen in 1970 werken als redactrice, daarna had ze nog meer tijd voor het schrijven en haar kleinkinderen. Astrid zette zich ook maatschappelijk in, o.a. voor de rechten van kinderen en dieren en ze kwam in opstand tegen absurd hoge belastingheffingen. Op 28 januari 2002 overleed Astrid Lindgren, 50 jaar na haar man en 16 jaar na haar zoon Lars. Haar graf is op de begraafplaats in Vimmerby.







ASTRID LINDGRENS NÄS
ASTRID LINDGRENS WERELD
JUNIBACKEN
ASTRID LINDGREN





27 opmerkingen:

  1. Wat is het daar schitterend Willy dank je voor het artikel, door jou leer ik elke keer een beetje meer over het land waar ik woon
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik Zweden hoor zeggen is het eerste wat ik denk...Pippi, het kwam op televisie toen ik een jaar of acht / negen was dus dat kon niet beter !! Heb alles ook aan onze kinderen weer laten zien. Heel leuk :-) Wat heeft Astrid in haar jeugd mooi gewoond, en net als de meeste levens is het ook later niet over rozen gegaan. Haar man en zoon overleden. Ik lees de dochter ernstig ziek dus die leeft nog ? Bedankt dat je dit artikel hebt geplaatst ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt, heel leuk om te lezen. Prachtige foto's. Die van Astrid Lindgren die haar tong uit steekt is toch wel het 'mooist' ;-)
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om dit weer eens te lezen. Mooie foto's erbij. Ik ben vooral dol op " VI på Saltkråkan" en " Ronja Rövaredotter". Weet niet meer hoe vaak ik die films heb bekeken.
    Ze schreef zulke tijdloze verhalen.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk te lezen, wie is er niet mee opgegroeid!
    Met groeten van de Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's en dan het verhaal.
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willy, dit is zoo mooi, iets meer over Astrid Lindgren
    uit te vinden. Heel veel werk heb je gedaan, bedankt :)

    Groetjes
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om de omgeving te zien waar Ingrid opgroeide en wat haar inspiratie gaf voor haar boeken. Pippi Langkous.. ik heb de boeken verslonden en de serie op tv was ook zo geweldig!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een lievelingsonderwerp, met prachtige foto's waardoor ik haar bijna zie lopen. Mijn favoriete foto is die waar ze haar tong uitsteekt, daar zit Pippi. Bedankt, Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige omgeving. Dar moet je wel inspiratie uit putten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een sterke vrouw is Astrid geweest. Prachtig om het hele verhaal te lezen en de foto's te bekijken.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Willy,
    Wat een heerlijk verhaal en wat een prachtige foto's. Ja, volgens mij zijn we allemaal groot geworden met Pippi Langkous... In ieder geval keken mijn kinderen heel graag naar de tv-serie.
    Wat een geweldige post is dit... ik geniet!
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Falderie Faldera Faldarhopsasa daar denk ik gelijk aan en gekrulde rode gevlochten haren met een ondeugend koppie erop!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je het weer mooi beschreven. Ik heb alles van Astrid Lindgren gelezen en mijn kinderen ook. Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg interessant en een leuk boek op het einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi om het verhaal te weten van Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Willy, het is een prachtig verhaal. Ze is heel oud geworden. Ze heeft prachtige boeken geschreven en haar leven is niet over rozen gegaan.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De films van Pippi Langkous heb ik al vaak gezien, maar nog steeds kan ik er van genieten. Ik ben blij dat Astrid Lindgren deze verhalen ooit op papier heeft gezet.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  19. This story is a little sad but beautiful. I wish I had a house like that where she was born Astrid Lindgren.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat kan je toch heerlijk schrijven, dijn om weer een stukje van Zweden te zien. Lieve groet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk blog met het hele levensverhaal van Astrid Lindgren.
    Wie is er niet groot mee geworden met de door haar geschreven boeken en mooie ondeugende films.
    Zij was een fantastische vrouw bij leven en zal dat altijd blijven in de vele mooie herinneringen over heel de wereld.

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I love her and adore the sticking the tongue out shot.....what a cute place! Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk om weer eens over haar te lezen Willy! Astrid Lindgren is nog steeds iemand die blijft inspireren! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat leuk, wij bezochten deze zomer het geboortehuis en bijhorende museum. Eén van de favoriete auteurs uit mijn jeugd!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige foto's en mooi beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik word hier zo blij van! Ook tref ik nieuwe dingen aan die ik niet wist, over haar jonge jaren en haar zoon.
    Dankje Willy!

    BeantwoordenVerwijderen