vrijdag 17 maart 2017

Nittsjö Keramik

Nittsjö Keramik ligt enkele kilometers ten noordwesten van Rättvik. De uit de 19e eeuw daterende fabriek is voor een deel vrij toegankelijk. Wij hebben de pottenbakker en de dames die het aardewerk beschilderen aan het werk gezien.





In de naastgelegen fabriekswinkel hebben we een deel van de eindproducten kunnen bekijken.







In een hoekje van de fabriekswinkel was een kleine tentoonstelling van de weefvereniging Väv Nätet Dalarna. Er lagen prachtige werkstukken. De weefsters hadden zich laten inspireren door het servies 'Kullsbjörken' dat op de foto's ook te zien is. 

De geraniums passen er mooi bij. Ze zijn van één van de werkneemsters van Nittsjö Keramik. 





Informatie:
https://nittsjokeramik.se
http://vavnatetdalarna.se

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat samenspel tussen stof en keramiek....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. what lovely work - I always love the blue and white pottery

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ik zie daar prachtig blauw en wit/blauw aardewerk!!!
    (Ik was daar niet met lege handen weggekomen ;-)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag ik dat blauw/witte servies? Please? Zo mooi. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wederom mooi foto 's. Een afwisselend blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alleen het mooie uit rode bakstenen opgetrokken gebouw is een visite kaartje.
    En dan eenmaal binnen een paradijs voor liefhebbers van hand made aardewerk met een landelijke uitstraling.
    Wanneer ik daar rond gelopen had was er vast zo'n mooie Siljan kanne en spillkum mee naar de kassa gegaan en in gedachte schik ik een zomers veldboeket uit de pluktuin in de kanne en vul de spillkum met vers geplukt fruit.......meer heeft mijn oude tafel in de serre niet nodig aan decoratie.En zij droomde lekker verder op deze druilerige zaterdag in maart☺

    Lieve groet,Ger


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk om te mogen kijken bij hoe zulk aardewerk gemaakt wordt. Ik hou er wel van om zoiets te zien. En ook nog eens heel mooi aardewerk. Het stoere met de blauwe buitenkant vind ik heel mooi, maar ook het witte met de blauwe bloemen er op... prachtig.
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh zo mooi, prachtig handgemaakt aardewerk, maar ook de weefstukken zijn de moeite en passen er perfect bij!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi al het serviesgoed vooral het oude blauw...
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen