zondag 8 oktober 2017

Gustavsberg en porselein

Gustavsberg ligt ongeveer 20 km ten oosten van Stockholm. De Gustavsbergs Porslinsfabrik is er vele eeuwen gevestigd. Het bedrijf werd in de jaren negentig van de vorige eeuw opgedeeld in aparte bedrijven, sanitair en servies. Onze belangstelling ging uit naar het servies. Je kunt deelnemen aan een rondleiding door de fabriek , maar dat hebben wij niet gedaan. We zijn wel in de fabriekswinkel geweest, daar  is ook een stukje geschiedenis te zien. In het naastgelegen Porslinsmuseum hebben we een uitgebreide tentoonstelling over de producten van de Gustavsbergs Porslinsfabrik bekeken. We bezochten ook een keramiekstudio, de iittala Outlet en een aantal winkeltjes. Op een bankje aan de kade dronken we een kop thee en keken we naar ms Gustafsberg VII. In de zomermaanden voert het dagtochten uit van Stockholm naar Gustavsberg. Voordat we uit Gustavsberg vertrokken, wandelden we nog even naar de straatjes met de uit de 19e eeuw daterende fabriekswoningen.

































Bovenstaande foto's zijn van 2008, 2010 en 2014.

Informatie:
http://www.gustavsbergsporslinsfabrik.se
http://www.gustavsbergsporslinsmuseum.se/
http://www.delselius.se/tornhuset.html
https://www.stromma.se/en/stockholm/excursions/day-trips/gustavsberg/

14 opmerkingen:

  1. Prachtige stukken en soms walchelijke zijn er te zien, maar het blijft boeiend. Ben zelf ooit bij Villeroy en bosch geweest. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zou ik graag een dag doorbrengen! Niet alleen al dat mooie servies in het museumgedeelte, maar ook de outlet... En er is zelfs kleding te koop, beeldige kleuren zie ik. Mmmm, snel op het lijstje voor dat stedentripje naar Stockholm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke rondleiding door de porseleinfabriek/winkels.
    Daar zou ik me ook wel een dag vermaken, wat een prachtige spullen allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. what lovely dishes and other pieces that you show today - I would be so tempted to want to buy some of them and bring them home with me. Also love the scenery and the boat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh! You know I spotted the Lisa Larson poodles!! I hope to own one some day. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig porselein! En een heerlijke omgeving... Waan me even helemaal weg!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch zo'n kijkje door de tijd van al dit mooie serviesgoed.
    En je snapt natuurlijk dat mijn oog wat langer bleef kijken naar dat prachtige blauw.
    Zo was mijn schoonmoeder zaliger helemaal weg van het Hongaarse Herend porselein en kocht het jaar op jaar om haar collectie uit te breiden, ze telde zonder blikken of blozen zo'n 40 jaar geleden 70 gulden neer voor een koffie kop en schotel en honderden guldens voor kastvaasjes, wanneer ik de dozen met die collectie wel eens open droom ik er wel eens van dat alles veranderd is in Ostindia......:-)

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig zeg!! Ik zie mijn favoriete keramiek ontwerper Stig Lindberg ook nog voorbij komen. Weer een goeie tip, Willy, hij staat op mijn pinbord Travel Scandinavia. Dank je wel voor de rondleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh Willy, die winkels! Wat een verleidingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat wordt er een hoop moois gemaakt! Zag ik daar Emil op het dienblad?
    Heb je nog een souvenirtje meegenomen of kon je niet kiezen tussen al dat moois?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Marjan, niets gekocht, zelfs geen dienblad of mokken met Emil ;)

      Verwijderen
  11. Wat een heerlijk servies daarzo! Ik lees dat je niets gekocht hebt. Dat had ik vast niet gekund. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Doe mij zo'n arbeiderswoning, te leuk toch. En dat porcelein, prachtig....
    Deze gaat op het lijstje voor als we weer in Stockholm zijn. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen