donderdag 22 november 2012

Mooie waslijnpalen van hout

Als de weersomstandigheden gunstig zijn, droog ik de was buiten. Omdat we geen grote tuin hebben, maak ik gebruik van een droogmolen die ook opgeruimd kan worden. Van vroeger kan ik mij de lange waslijn langs het tuinpad herinneren met de ijzeren waslijnpalen.

Op het blog LIVS LYST, van de Noorse Liv, zag ik mooie HOUTEN WASLIJNPALEN. Zij herinnerde zich deze houten waslijnpalen uit haar jeugd en wilde ze altijd al graag in haar tuin hebben.

 
Liv boft want ze heeft een handige man, hij maakte ze zelf van geïmpregneerd hout. Met een freesmachine bewerkte hij de palen. Het geheel werd voorzien van witte verf.



Omdat er veel vragen over de waslijnpalen binnen kwamen, maakte Liv in samenwerking met haar man en Gamle Hus Hager & Interiør een beschrijving met bouwtekening van de waslijnpalen.



Wat is er mooier dan een stralend schone was aan zo'n waslijn?


foto's: Liv Sandvik Jakobsen

Met dank aan LIV SANDVIK JAKOBSEN.

Extra foto's en een duidelijkere bouwtekening (25-4-2014): 
http://ljo-s.blogspot.com/2014/04/gratis-oppskrift-pa-nostalgisk.html

32 opmerkingen:

  1. Die zien er inderdaad beter uit dan die ijzeren groene pruttel die we eerder in de tuin hadden staan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, nu dus nog een grote tuin. En ook leuk dat Liv dit zo wilde delen, en jij dus nu ook. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi he. Nu nog een tuin waarin dit past.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie waslijn, toen we net getrouwd waren in ons eerste huis, had ik dit soort was lijnen, alleen mijn man had ze groen geverfd.
    Later was het de droogmolen, en ook hier in dit huis, al zouden we er nu wel zo een kunnen plaatsen. Het voordeel van opbergen van de droogmolen is, dat je was lijn eerst niet schoon hoeft te vegen, onder de hoes blijft die bij de droogmolen mooi schoon.
    Maar winters is hij meestal opgeborgen, en gebruik je ook al een droogtrommel. Wat en verhaal hé Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WAUW!!! Marc kom eens kijken!!
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze palen zijn inderdaad fraai. We hebben hier de ruimte niet voor een droogmolen, maar alleen vanwege het uiterlijk wil ik zo'n molen al niet in de tuin. Ik vond zo'n ding al nooit mooi, maar toen we hier kwamen wonen en de buren op elke dag van de week daaraan hun was hingen en wij vrij zicht hadden op de onderbroeken van de al wat oude buurman - type witte onderbroek tot aan de oksels - was ik er helemaal klaar mee haha. Zelfs deze mooie waspalen had je dat niet aan mogen doen ;)!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh....wat een prachtige foto's. Ik wou dat ik de ruimte had voor zo'n mooie waslijn. Hier helaas ook alleen een droogmolen. Maar ik kan mij net als jou dat lange pad met waslijnen herinneren. Wij hadden betonpalen met daaraan de waslijnen en als het beddengoed te drogen hing had mijn moeder zo'n houten stok waarmee de lijnen iets omhoog gingen.
    Mooi jeugsentiment Willy.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn prachtig en het blijft een heerlijk gezicht, die schone was lekker fris aan de lijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan zoiets niet kwijt in mijn kleine tuin, maar vind het wel héél gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig, nu nog een tuin waar ze inpassen ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dingen van hout zijn vaak erg mooi. Geweldig als daar op een mooie zomerdag een stralend witte was aan wappert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi ik heb een tuin waar het in past dus ik heb de foto bewaard en ga volgend voorjaar met manlief aan de slag!
    Bedankt voor je tekening.

    lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om deze palen weer te zien. Mijn mam droogde ook altijd zo de was ze had dan ook een mega grote tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ohh, die ga ik bewaren. Mon Jardin is groot genoeg. Nu heb ik (blauw geverfde) ijzeren palen en ook een droogmolen maar dit is vééééél mooier. Bedankt
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful and useful. Thank you. Have a good weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat zou ik graag zoiets hebben! Ik ga het meteen aan mijn man laten zien... Hij is wel handig, maar houdt er niet zo van om met hout te werken. Metaal is meer z'n ding..
    Ik vind het een prachtige en decoratieve manier om je was zo op te hangen, echt een beauty!

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Maar ik mag niet klagen met mijn 'ijzeren' geschilderde donkergroene palen ;-)
    Vandaag was het trouwens wel heel mooi weer om zo'n mooi wasje buiten te drogen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helaas tuin te klein maar wel erg mooi en dan van die touwen waar je de was tussen kan stoppen!! Knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij hebben geen droogtrommel en zijn heel blij met onze waslijn in de tuin. Sterker nog, ik zou niets liever willen dan een lijntje in de wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtig beeld is dat, die mooie witte wapperende was....!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi! En moet (mag!) G. van jou nu ook een droogmolen met een mooie witte houten standaard in het midden maken... Zou wel mooi staan in je mooie tuin met witte accenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een waslijn naar mijn hart, wat ziet het er mooi en fris uit!

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ze zijn mooi, wij hadden deze ook bij ons andere huis, heerlijk de het wasgoed fris wapperen in de wind :)

    Kram från Öland

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I love this washline, so traditional and simple, beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo wordt de was een decoratie-item! Het ziet er prachtig uit. Ik kan de was helaas niet buiten drogen vanwege hevige pollenallergie waarvoor (of liever waartegen) ik het hele jaar medicijnen moet gebruiken. Er zweeft altijd wel wát door de lucht wat in de was terecht komt. En jammer genoeg is mooi weer dan wél geschikt voor de was, maar niet voor mijn neus en longen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nu nog een handige klusjesman... wat een lieve waslijn. Een was draaien en ophangen wordt gewoon een feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja, deze zijn idd mooi.Ook omdat ze zo mooi wit geschilderd zijn.
    Hier in de Hof van Twente kom je in het buitengebied nog steeds waslijnenpalen van steen tegen (ook asbestpalen).

    BeantwoordenVerwijderen
  28. en vergeet de geur van in de zon gedroogd wasgoed niet!

    BeantwoordenVerwijderen