zondag 17 maart 2013

Carl Linnaeus deel 1

Pastel Gustaf Lundberg 1753: Carl Linnaeus
Persfoto: Linnaeus Museum 

CARL LINNAEUS werd in 1707 in Småland (in Zweden) geboren. Zijn vader was dominee en wilde graag dat zijn zoon theologie zou gaan studeren, maar Linnaeus besloot geneeskunde te studeren in Lund en later in Uppsala.


In 1732 ondernam Linnaeus als student een onderzoeksreis naar Lapland. Hij deed verslag in "Florula Lapponica".



In Lapland ontdekte hij het naar hem vernoemde plantje, LINNAEUS BORALISLinnaeusklokje. Het staat afgebeeld op zijn theeservies.

 Persfoto: Linnaeus Museum
De Zweedse Linnaeus Society / 
Schoolproject Linnaeus 

Foto: Linnaeus Museum
toestemming Cecilia Bergström (2011)

Na deze reis verbleef Linnaeus drie jaar in Nederland en promoveerde aan de universiteit van Harderwijk. Hij publiceerde in 1735 "Systema Naturae", een schematische ordening van het planten-, dieren- en mineralenrijk.


Foto: Wikimedia


In 1739 trouwde Linnaeus met de uit Dalarna afkomstige Sara Elisabeth Morea. Enkele kilometers buiten Falun staat het huis waar het paar getrouwd is, LINNAEUS BRÖLLOPSTUGA, het kan bezichtigd worden.


Foto: wikimedia

In 1741 werd Linnaeus benoemd tot professor aan de Universiteit van Uppsala. Hij legde de tuin opnieuw aan, waarin de planten ook volgens het schematisch systeem werden ingedeeld.

In 1753 verscheen het belangrijke boek "Species Plantarum", waarin een overzicht van alle plantensoorten die er op dat moment bekend waren.

Foto: Wikimedia



De tuin, LINNAEUS TRÄDGÅRDEN en het huis, LINNAEUS MUSEET in Uppsala, kunnen bezichtigd worden. Op de bovenverdieping van het huis bevinden zich een naturaliën verzameling en  een uitgebreide bibliotheek.


Persfoto: Linnaeus Museum
De Zweedse Linnaeus Society / Cecilia Bergström












De Botanische tuin, BOTANISKA TRÄDGÅRDENmet Park, Tropische Kas en Orangerie kunnen ook bezichtigd worden. Wij hebben daar alleen het park bezocht.






Op de achtergrond zie je het slot van Uppsala, waar o.a. het Kunstmuseum gevestigd is.








Wordt vervolgd!
http://hejtjorven.blogspot.nl/2013/03/carl-linnaeus-deel-2-hammarby.html

16 opmerkingen:

  1. Wat knap kan iemand zijn. Je foto's zijn mooi en doen me heel erg naar mooi weer verlangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek Reis door Lapland staat op mijn lijstje met te lezen boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verbaast me telkens weer hoeveel mooie interessante dingen te melden zijn. Je kunt een jaar lang zeker al het moois bezichtigen.... Als het niet langer kan duren. Eens komt die tijd, al was het maar in mn dromen.
    Groet van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ziet dit er allemaal prachtig uit, ik kan me voorstellen dat je daar graag naar toe gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig teer bloemetje. En dan die tuinen met al dat mooie groen.
    Geweldig om te zien. Kan mij goed voorstellen dat jullie daar graag verblijven.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hej Willy,

    Thank you for this wonderful post!
    Looking forward to seeing its next part!
    Have a great week!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De naam is natuurlijk welbekend, maar zo leuk om te lezen hoe en waar zijn leven verliep, daar wist ik eerlijk gezegd weinig van! Ook weer prachtige foto's, dank je Willy! Ik ben erg benieuwd naar de rest van het verhaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Willy wat heb je toch al veel moois mogen zien tijdens al je reizen.
    Ook zo fijn dat jij je in alles zo verdiept en mooie foto's maakt.
    En ik heb vandaag weer wat opgestoken,kende namelijk het Linnaeusklokje niet.

    Komt vast ook omdat het in Nederland zelden voorkomt,lees dat het pas in 1920 hier gezien is.

    De betekenis van het tweede deel van de naam van Linnaea Borealis ken ik wel,is afgeleid van het Grieks, Boreas = een koude noordenwind.....en wat voor een.....je kan je haarfohn wel thuis laten;-)wanneer die over de Griekse eilanden waait.

    Fijne(blog)week!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ger, ik las dat het in Nederland voorkomt in Drenthe, op Terschelling en Vlieland.

      Verwijderen
  9. Prachtig, al die foto's. Het klokje kende ik ook niet. Maar het is een schattig klein plantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb ik eens wat over gezien op tv.
    Ik doe hier trouwens ook weer goede ideeën op. Neem bv die groenteborders met plankjes aan weerszijden; super idee!
    En verder wil ik een keer naar Zweden en dan met jou als gids. Zou dat te regelen zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, hier in Zweden is Linnaeus zeer bekent, ik weet nu niet van welk provinzie het Linnaeus-klokje bij hoort. Wij hebben in Gästrikland het lelietje van dalen. In dalarna, waar ik ook een antaal jaren gewoont heb, hebben ze het blauwe klokenbloempje. Is het Småland???
    Prachtige fotos heb je weer gemaakt, kompliment...
    lieve groet Christl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. @Christl, dat wist ik niet, maar ik heb het opgezocht en het is Småland.

      Verwijderen
  12. Hallo Willy, wat een leuk historisch verhaal wat ik nog niet kende. Zo is het lezen van je blog ook nog eens leerzaam. Fijne dag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ja toen kon je nog promoveren in Harderwijk.
    Wat een ruimte, lijkt me heerlijk om het kerkpad te lopen daar achter de schaapjes

    BeantwoordenVerwijderen